Profielschets Directeur De Compositie
De Compositie is een openbare basisschool in de Almeerse wijk Tussen de Vaarten. De school maakt deel uit van de Almeerse Scholen Groep (ASG) en vormt samen met GO! Kinderopvang en De Schoor een Brede School. Met ruim 400 leerlingen verdeeld over 16 groepen, een enthousiast team van 35 medewerkers, is De Compositie een dynamische school die stevig geworteld is in de wijk.
De Compositie werkt met een continurooster, biedt naschoolse opvang en activiteiten, en heeft in het gebouw ook logopedie en andere jeugdzorgpartners gehuisvest. De sfeer binnen de school is open, warm en samenwerkingsgericht. Het motto is dan ook: “Goed onderwijs maken we samen!”.
Onderwijs en kwaliteit
Op De Compositie draait alles om verbinding, betrokkenheid en goed onderwijs. Ieder kind doet ertoe, en we geloven dat leren alleen kan ontstaan in een veilige omgeving met ruimte voor eigenaarschap, intrinsieke motivatie en ontwikkeling. De school heeft een stevig fundament opgebouwd, met een heldere onderwijsstructuur, actuele methodes en aandacht voor thematisch en spelend leren in de onderbouw. Er zijn al mooie stappen gezet op het gebied van rekenonderwijs, kleuterontwikkeling en eigenaarschap van leerlingen. Wat het team nu vooral zoekt, is structuur en continuïteit, zodat bestaande ontwikkelingen verder kunnen landen en doorgroeien.
Wat verwachten ouders?
De Compositie heeft te maken met betrokken ouders. De nieuwe directeur weet ouders op een duidelijke en respectvolle manier te betrekken, te informeren en – waar nodig – ook te begrenzen. De nieuwe directeur is toegankelijk, communiceert helder en weet de relatie met ouders en wijkpartners professioneel en menselijk te houden.
Team
Het team van de Compositie is hecht, leergierig en werkt vanuit oprechte passie en betrokkenheid. Er wordt met plezier samengewerkt, met veel humor, en collegiale steun. Het team zoekt een directeur die past in deze cultuur: een mensenmens, vriendelijk, reflectief en eerlijk. De nieuwe directeur bouwt verder op de huidige koers van de school en biedt tegelijkertijd een frisse blik en nieuwe ideeën. De directeur werkt samen met het team aan duidelijke kaders, biedt ruimte voor zelfstandigheid, maar durft ook knopen door te hakken wanneer dat nodig is. De nieuwe directeur weet het team te versterken door vertrouwen en waardering uit te spreken.
Wat ziet het team graag in de nieuwe directeur?
1. Continuïteit en koersbehoud: De nieuwe directeur bouwt voort op de huidige koers en bewaakt de structuur, leerlijnen en kernwaarden van de school. Er is ruimte voor vernieuwing, maar met behoud van de bestaande basis.
2. Mensgerichte leiderschapsstijl: De directeur is toegankelijk en zoekt de verbinding met het team, leerlingen en ouders. Open communicatie en transparantie zijn essentieel, net als het nemen van gezamenlijke besluiten waar mogelijk.
3. Daadkracht en besluitvaardigheid: Het team verwacht een directeur die beslissingen durft te nemen en duidelijke kaders stelt. De nieuwe directeur is communicatief vaardig en kan schakelen tussen verschillende doelgroepen: teamleden, ouders, leerlingen, bestuur en externe partners.
Samenvattend
De nieuwe directeur:
• Hanteert een mensgerichte leiderschapsstijl, is toegankelijk en investeert in verbinding met team, leerlingen en ouders;
• Weet de basis op orde te houden en zet bestaande lijnen voort;
• Is organisatorisch sterk en besluitvaardig is, met oog voor teamdynamiek;
• Werkt met en naast het team, ziet de expertise van collega’s en bouwt daarop voort;
• Versterkt de koers van de school en biedt ruimte voor ieders expertise;
• Maakt deel uit van het directeurenteam van ASG en zal binnen dit netwerk geregeld samenwerken en sparren met collega directeuren;
• En vooral: past bij een warm, hecht team dat op zoek is naar continuïteit en vertrouwen.
En heeft:
• Aantoonbare ervaring als leidinggevende in het onderwijs;
• Uitstekende communicatieve vaardigheden met een transparante en empathische stijl;
• Strategisch inzicht en een hands-on mentaliteit;
• Bereidheid om zich langdurig aan de school te verbinden.